Obsługa lotniska im. Chopina wyczekuje śniegu

by admin on March 1, 2012

Port lotniczy OkęcieTegoroczna zima z pewnością znów zaskoczy drogowców, to ciekawe prawda, kalendarzowa zima każdego roku rozpoczyna się tego samego dnia miesiąca, mimo to oni nigdy nie są przygotowani, a po pierwszych opadach śniegu drogi są nieprzejezdne. Na szczęście inaczej jest w przypadku służb utrzymania ruchu na warszawskim lotnisku. Tutaj pracownicy wręcz nie mogą doczekać się zimy, dlaczego? Ponieważ chcą wypróbować swój najnowszy sprzęt. Port lotniczy Okęcie jest w posiadaniu najlepszego sprzętu odśnieżającego w Polsce, okazuje się, że można być gotowym na zimę.

Mimo, że już jest grudzień, temperatury w Polsce są całkiem przyjemne, jak np. ostatnie 10 stopni, ciekawe co będzie dalej, wg Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej zeszłoroczna zima raczyła nas średnią temperatura na poziomie -3 stopnie Celsjusza, a obfite opady śniegu paraliżowały niejedno lotnisko w Europie.

Akcja zima przygotowana na stołecznym lotnisku z pewnością zakończy się sukcesem, nie może być inaczej gdy dysponuje się taki sprzętem, należy do nich sześć zestawów MB2041/Øveraasen, w skład jednego wchodzi pług, szczotki czyszczące oraz dmuchawa na podwoziu MAN. Cztery komplety zostały sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dodatkowym sprzętem jest potężna zraszarka Damman. Posiadając w sumie zestaw 10 kompletów, obsługa lotniska może jednocześnie odśnieżyć płyty postojowe oraz drogi kołowania. Starsze maszyny posłużą natomiast do oczyszczania nawierzchni płyt postojowych i dróg kołowania.

W zeszłym roku zima pochłonęła prawie 11 mln zł, co stanowi rekord w historii portu lotniczego im. Fryderyka Chopina. O sile zeszłorocznej zimy świadczy również fakt, że środków chemicznych do odladzania zużyto o 40 % więcej niż rok wcześniej. W tym roku budżet zakłada podobną sumę, zarząd spółki liczy, że w związku z dobra pogoda w grudniu istnieje możliwość zaoszczędzenia sporej kwoty. Tak naprawdę to nie śnieg, lecz niska temperatura stanowi największy problem dodatnia temperatura oznacza wilgoć, z kolei ujemna zamienia wilgoć w lód, zadaniem pracowników jest więc odpowiednie dobranie i rozprowadzenie wszelkich środków mających na celu odlodzenie pas startowy.

Comments are closed.

X