Prawa pasażera w porcie lotniczymi

by admin on November 3, 2011

Prawa pasażeraNieprzewidziane wydarzenia mogą spotkać nas także na lotnisku, a to zgubiony bagaż, a to odwołany lot. Jak sobie radzić i co każdy pasażer powinien wiedzieć? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć Państwu poniżej. Warto, aby każdy pasażer zapoznał się z głównymi problemami jakie mogą go spotkać, oraz możliwymi rozwiązaniami.

Pierwsza bolączka klientów linii lotniczych to przede wszystkim opóźniony lot. Co w sytuacji gdy na zagranicznym lotnisku mamy przesiadkę, albo gdy lecimy na umówione służbowe spotkanie? Przede wszystkim warto wiedzieć, że każdy przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opóźnionego lotu coś do jedzenia i do picia w zależności od pory dnia. Nie wiele osób wie również, że przysługują im dwie rozmowy telefoniczne, dwa meile lub faxy. W sytuacji mocnego opóźnienia nawet o 24 godziny linia lotnicza musi zapewnić klientom nocleg w hotelu oraz przewóz tam i z powrotem.

Ważną informacją jest również fakt, iż w przypadku ponad pięciogodzinnego opóźnienia klient ma prawo zrezygnować z lotu, a przewoźnik musi zwrócić mu równoważność ceny biletu lotniczego. Kiedy samolot doleci na miejsce z opóźnieniem większym niż trzy godziny, każdemu pasażerowi powinno zostać wypłacone odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Oczywiście wyłącznie, gdy spóźniony lot to wina linii lotniczych, a nie np. pogody.

Drugim problemem jest całkowicie odwołany lot. Wtedy też pasażer ma prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lotniczego lub zmiany planu podróży. O odszkodowanie może ubiegać się klient, którego nie poinformowano czternaście dni przed wylotem o odwołaniu rejsu i któremu nie umożliwiono lotu zastępczego. Wtedy pasażer może domagać się kwoty od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy. Podobnie jak wyżej, można wypłacić odszkodowanie jedynie, gdy lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika.

Do nie przyjemnych należy sytuacja, w której pasażerowi odmawia się wejścia do samolotu. Procedura wygląda podobnie jak w przypadku opóźnionego lotu, czyli posiłki, dwa połączenia, emaile lub faxy orz nocleg gdyby lot miał się odbyć dopiero dnia następnego. Dodatkowo pasażerowi przysługuje odszkodowanie we wspomnianej już kwocie oraz zwrot kosztu biletu.

Do najczęściej występujących problemów należy utrata lub uszkodzenie bagażu. Tego pierwszego doświadczyła niedawno znana celebrytka Paris Hilton, która przyleciała do Polski na otwarcie centrum handlowego w Katowicach, a której bagaż został zgubiony.

Sytuacja taka może zostać rozwiązana poprzez wypłatę odszkodowania w maksymalnej kwocie 1220 euro. Niestety w przypadku, gdy linia lotnicza podjęła wszystkie możliwe działania mające na celu odnalezienie bagażu, wtedy przewoźnik zostaje zwolniony z odpowiedzialności. Kiedy bagaż uległ uszkodzeniu mamy od 7 do 14 dni na złożenie skargi w biurze obsługi klienta danego przewoźnika, kiedy zaś przewoźnik przyczynił się do opóźnienia w odbiorze naszych walizek, wtedy na złożenie skargi mamy do 21 dni.

Comments are closed.

X