Przetargi na bilety lotnicze łakomym kąskiem dla agentów

by admin on April 5, 2012

Co raz głośniej mówi się o procederze związanym z nieuczciwymi praktykami agentów podczas przetargów na dostawę biletów lotniczych. Niestety niejednokrotnie instytucje ogłaszające przetarg na dostawcę biletów lotniczych jako jedyne kryterium podają zniżki od ceny biletu dowolnej linii lotniczej oraz wielkości tzw. opłaty transakcyjnej. Okazuje się więc, że agenci mają szerokie pole do popisu i sprawnie to wykorzystują oferując zawyżone ceny. Tym samym zleceniodawca cieszy się, bo na przykład wybrał biuro podróży, które zaoferowało mu 20 procentowy upust w cenie biletu i koszty w cenie 1 grosza. Najgorsze jest to, że w nikim nie budzi to podejrzeń co do prawdziwości oferty.

biletu lotniczego

Z całej Polski każdego dnia wiele instytucji ogłasza przetargi na rezerwację, zakup i dostarczenie biletów lotniczych dla swoich pracowników. Informacje takie śledzą wszystkie biura podróży, gdyż w razie wygranej może to oznaczać nawet dwuletni kontrakt z instytucja publiczną, którego suma może opiewać na setki tysięcy złotych. Między agentami i biurami rozpoczyna się więc walka, niestety co raz częściej nie czysta. Bowiem furtką do nadużyć są kryteria procedury przetargowej, w której najważniejszy jest upust a nie ostateczna cena. Dlatego nieuczciwi agenci posuwają się do zawyżenia ceny biletu lotniczego, a później do oferty wyższej niż inni obniżki, która i tak pozwala mu zarobić więcej niż swojej uczciwej konkurencji.

Normalnie na cenę biletu składa się taryfa za bilet i opłaty dodatkowe plus oplata serwisowa biura podróży, załóżmy, że bilet kosztuje 1600 złotych, czyli odpowiednio 1000 złotych bilet i 600 opłaty dodatkowe, agent powinien doliczyć około 100 złotych realnej opłaty serwisowej, wszystko zamyka się więc w 1700 zł, natomiast oszuści zawyżają wysokość taryfy na przykład do 1500 złotych, wtedy suma wynosi 2200 złotych i od takiej ceny oferuje 20 procentowy upust, czyli ostateczna cena wyniesie 1760 złotych, co dla agenta oznacza dodatkowe 60 zł od każdego biletu lotniczego. Jego upust okazuje się najwyższy i wygrywa przetarg, jednak nikt nie dokonuje kalkulacji ofert, okazałaby się wtedy, że uczciwe biuro podróży, oferujące 5 procentowy upust z prawdziwej ceny 1700 zł jest o wiele tańsze niż zwycięzca przetargu. Dla Instytucji oznacza to ogromne koszty, czyli tak naprawdę straty, bowiem płaca oni zawyżone stawki w stosunku do cen rynkowych.

Supertour Lufthansa City Center zdecydowało się powiedzieć głośno o nieuczciwym procederze oraz wskazać kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę podczas trwającej procedury przetargowej. Pierwsza i najważniejsza zasada to kryteria przetargu. Nie należy decydować wyłącznie ze względu na wysokość zniżki wyrażonej procentem od ceny biletu lotniczego, czy wysokością opłaty transakcyjnej. Należy zwrócić uwagę, na ostateczną cenę biletu, a nie na to jaki zysk będzie miał agent. Bardzo ważne jest by sprawdzić kompetencje i umiejętności agenta na temat przedstawiania niskich taryf.

Comments are closed.

X